آغاز ممنوعیت‌ها برای پوشش آقایان/کراوات برای پوشش آقایان در مکان‌های دولتی ممنوع شد؟/ ازندریانی: درد

علی‌اکبر گرجی ازندریانی به خبرآنلاین گفت: آرزو می‌کنیم روزی برسد که حکومت،دولت و کسانی که خودشان را مدافع حکومت می‌دانند به این درجه از درک و معرفت متکثر برسند که به انتخاب‌های شخصی شهروندان احترام بگذارند.

جواد مرشدی: چهل‌وهشتمین همایش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران «اسکودا» که بنا بود در اهواز برگزار شود، لغو شد، آن هم به‌خاطر کراوات زدن برخی وکلا. به گفته نائب رئیس کانون وکلای استان خوزستان، نیروی حراست محل برگزاری مراسم درخواست کرد که

وکلا کروات نزنند و به‌همین دلیل از برگزاری مراسم افتتاحیه همایش جلوگیری به‌عمل‌ آمد،در حالی‌که پیشتر، متولیان سالن همایش در خصوص کراوات هیچ شرطی اعلام نکرده بودند و از قبل گفته نشده بود کسی کراوات نزند. این در حالی است که استفاده کراوات مساله غیر قانونی و یا

غیرشرعی یا غیرعرفی نیست و کاملا در جامعه وکلا یا سایرجوامع تخصصی رایج است و عرف مجامع تخصصی است. هم‌چنین این‌روزها رئیس جمهور سوریه در دیدار با آقای رئیسی کراوات زده بود و از طرفی همه روزه سفرا با کراوات به‌دیدار وزرا و مقامات عالی کشور می‌روند و مهم‌تر این‌که

مقامات دیدار کننده با مقام معظم رهبری با کراوات با ایشان دیدار می‌کنند. «خبرآنلاین» در گفت‌وگو با علی‌اکبر گرجی ازندریانی استاد دانشگاه و حقوقدان به‌بررسی این موضوع پرداخته است.

آیا در استفاده از کراوات منع قانونی داریم؟

خیر ،ما هیچ‌گونه منع قانونی دراین خصوص نداریم و هیچ منع قانونی در استفاده از کراوات وجود ندارد و باید به انتخاب شخصی هر کدام از شهروندان احترام گذاشت. آرزو می‌کنیم روزی برسد که حکومت،دولت و کسانی که خودشان را مدافع حکومت می‌دانند به این درجه از درک و معرفت

متکثر برسند که به انتخاب‌های شخصی شهروندان احترام بگذارند.

اگر کراوات زدن غیر قانونی نیست، حراست محل برگزاری همایش اسکودا چرا به صرف کراوات زدن برخی وکلا، از افتتاح همایش جلوگیری کرده‌اند؟

 کراوات یا پوشش‌های دیگر، جزو آزادی‌های فردی و شهروندی هر انسانی است و بنابراین مداخله هیچ کدام از ارکان حکمرانی در این مسائل دارای جواز قانونی، اخلاقی و عرفی نیست. به‌همین خاطر این رویه ناپسند در برخورد با نوع پوشش زنان و مردان باید کنار گذاشته شود، زیرا این رویه

هیچ فایده اخلاقی برای ترویج ارزش‌ها و سنت‌های دینی و عرفی ما ندارد. بنابراین برخورد حراست وزارت نیرو با وکلای معزز ایران بخاطر استفاده از کراوات یک برخورد نادرست، غیر قانونی ،غیر شرعی و غیر اخلاقی است.

از لحاظ درایت سیاست‌ورزی این نوع برخورد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر بنده به‌طور قطع این عمل، عمل نادرستی است، زیرا باعث می‌شود بسیاری ازوکلا، مردم و جوانان در یک واکنش ترغیب به استفاده بیشتراز کراوات شوند.


یعنی به صرف این تقابل، به این نوع برخورد، واکنش نشان خواهند داد؟

این مداخله از جنبه‌های مختلف عبرت برانگیز است، اولین جنبه آن این است که جریان تندرو درک نادرستی از حوزه خصوصی و انتخاب‌های شهروندان دارد، یعنی این جریان فرهنگی و سیاسی که الآن قدرت را به‌صورت کامل در کشور در دست دارد، اساسا هیچ‌گونه حدی به‌صورت مستقل

برای شهروند قائل نیست و مداخله در این قضیه نشان‌گر آن است که شهروندان واقعا در انتخاب یک مسئله ساده حق انتخاب ندارند. در جنبه دیگر، باید بگویم این قضیه کاملا سیاسی است؛ ولی جای تعجب دارد که تندروها هنوز مسئله‌ای به‌نام حجاب را نتوانسته‌اند به سرمنزل آرامش

برسانند که در برخورد با وکلا این‌گونه ظاهر می‌شوند.

عقبه سیاسی این نوع برخورد را در چه می دانید؟

من آن را خصومت برخی از دولتیان به وکلا و کانون‌های وکلا می‌دانم. ما فراموش نمی‌کنیم در دورانی که آقای علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، که آن زمان رئیس مرکز وکلا و مشاوران قوه قضائیه بود، چه برخوردهای عجیب مخالف قانون اساسی و ضد آزادی بیان با وکلا صورت گرفت و در

همان دوران ایشان و در دوره‌ای که آقای رئیسی ریاست قوه قضاییه را بر عهده داشتند، آیین‌نامه اجرایی قانون استقلال کانون وکلا در سال 1400 تصویب شد و تا جایی که به یاد دارم به امضا آقای رئیسی رسید و تصویب شد.

مگرآن آیین‌نامه چه بود؟

در آن آیین‌نامه استقلال کانون‌های وکلا تا حد بسیار زیادی محدود شد، رویکرد آقای رئیسی و مجموعه همراه ایشان نسبت به وکلا چنین رویکردی دارند. آن آیین‌نامه مستند است و ابطال پروانه کلا به‌خاطر بیان آزاد و انتقادی هم نشانه دیگری است. بنابراین برخورد حراست دولت آقای رئیسی

با وکلا آن هم به‌خاظر استفاده از کراوات و لغو نشست اتحادیه سراسری وکلا، که پارلمان وکلاست، نشان دهنده ستیز جریان حاکم در دولت با حقوق و آزادی‌های صنفی است. از زمانی که دولت سر کار آمده است، شاهدیم که شاخص آزادی‌ها در جمهوری اسلامی پایین آمده است، حراست

دانشگاه علامه، سخنرانی بنده را لغو مجوز کرد. از این رو انواع سخت‌گیری‌ها حاکی از آن است که دولت فعلی هیچ میانه‌ای با حقوق آزادی‌های شناخته شده در قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی و دیگر اسناد قانونی ندارد. نقض نشست اسکودا دقیقا به معنای این است که آقایان

هیچ حرمتی برای آزادی اجتماعاتی که در اصل 27 قانون اساسی جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شده قائل نیستند. من مانده‌ام چگونه دردولت، معاونتی به منظور اجرای قانون اساسی تاسیس شده است، اما هیچ صدایی ازاین دولت در دفاع از آزادی‌ها و ناقضین قانون اساسی بلند

نمی‌شود. دردولت روحانی علی‌رغم همه سنگ اندازی‌هایی که شاهد آن بودیم، بالاخره هر از گاهی فریادی علیه ناقضین قانون اساسی بلند می‌شد. سوابق نشان می‌دهد که این اعتراض‌ها هم علیه خود دولتی‌ها و هم علیه فرا دولتی‌ها بود اما در این دولت که دو سال از عمر آن می‌گذرد،

اتفاقات بسیار متعددی رخ داده، طرح‌ها و آزادی‌های مردم به‌صورت سیستماتیک مورد نقض قرار گرفته است.



 

منبع: خبر انلاین


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : احمد حیدری
تاریخ : شنبه 16 ارديبهشت 1402
جزییات تحویل زمین به خانواده‌های دارای فرزند/ متراژ زمین و شرایط واگذاری مشخص شد

سرپرست دفتر امور واگذاری زمین و مسکن سازمان ملی زمین و مسکن جزییات و شرایط تحویل زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر را اعلام کرد.

 اسداله غفاری افزود: طبق قانون و آیین‌نامه اجرایی، همه خانواده‌هایی که تاریخ تولد فرزند سوم آنها همزمان یا پس از زمان تصویب قانون جوانی جمعیت یعنی از ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۰ باشد، مشمول این تسهیلات می‌شوند.

وی با بیان اینکه این تسهیلات در قالب زمین و واحد مسکونی است، گفت: حداکثر مساحت پیش‌بینی شده برای تحویل زمین به خانواده‌ها ۲۰۰ متر مربع است و برای ایجاد انگیزه لازم برای خانواده‌های مشمول، فقط هزینه‌های آماده سازی زمین از خانواده‌ها دریافت می‌شود.

غفاری گفت: این هزینه‌ به صورت نقدی نیست و تا دو سال بعد از انعقاد قرار داد در مهلت تنفس، وجهی گرفته نمی‌شود.

وی ادامه داد: بقیه آن نیز در هشت سال بعدی دریافت خواهد شد که مبلغ ناچیزی است و شامل کارمزد هم نمی‌شود.

سرپرست دفتر امور واگذاری زمین و مسکن سازمان ملی زمین و مسکن گفت: طبق آیین‌نامه اجرایی میزان ارزش زمین اگر زیر ۸۰۰ میلیون تومان باشد، به یک خانواده و اگر قیمت آن بالای ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان باشد به دو خانواده و اگر قیمت بیش از آن باشد و قطعه

زمین قابلیت تفکیک نداشته باشد، هزینه آماده سازی ۲۰۰ متر آن گرفته می‌شود و بقیه آن بر اساس مابه التفاوت قیمت دریافت خواهد شد.

غفاری سه شاخص و شرط ارائه این تسهیلات را تاریخ تولد فرزند سوم، جمعیت و میانگین باروری شهرها دانست و توضیح داد: این قانون در شهرهایی با جمعیت کمتر از ۵۰۰ نفر و میانگین باروری کمتر از ۲.۵ نفر اجرا می‌شود.

وی افزود: اگر در شهر مورد نظر زمین به میزان کافی وجود نداشت، در شهر زادگاه پدر یا در شهرهای مجاور نیز واگذار اراضی انجام می‌شود.

سرپرست دفتر امور واگذاری زمین و مسکن سازمان ملی زمین و مسکن خاطر نشان کرد: کسی که قبلا یک بار از تسهیلات زمین و یا واحد مسکونی یا وام مسکن یارانه دار استفاده کرده باشد، واجد شرایط برای دریافت تسهیلات نیست اما طبق ماده ۳ قانون اگر خانواده‌ای هم واجد شرایط

نباشد اما فرزند سوم آن‌ها متولد آن تاریخ اشاره شده به بعد باشد، استثنائا می‌تواند این تسهیلات جدید را هم دریافت کند.

غفاری گفت: اگر متقاضیان در روند دریافت تسهیلات و اجرای این طرح دچار مشکل یا ابهام شدند می‌توانند با شماره ۸۸۷۷۶۷۴۰ که شماره دفتر واگذاری زمین و مسکن است، تماس بگیرند.

گفتنی است، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد و تاریخ ابلاغ آیین نامه اجرایی آن نیز ۴ مهرماه ۱۴۰۱ بود.

شیوه نامه اجرایی این قانون نیز در ۱۶ اسفند سال ۱۴۰۱ توسط وزیر راه و شهرسازی به سازمان‌های مرتبط ابلاغ شد.

 

 

منبع: خبر انلاین


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : احمد حیدری
تاریخ : پنج شنبه 14 ارديبهشت 1402
من را بیکار کردند تا یک «ریشو» بیاید؛ آخوند را زیر گرفتم!

روایت قابل تامل طلبه ای که در بلوار مرزداران زیر گرفته شد از علت حادثه را می‌خوانید.


امیر قرقچی نام این طلبه است و درمورد روز حادثه به «روزنامه‌فرهیختگان» گفت: «مثل هر روز به حوزه می‌رفتم و وقتی از ماشین خارج ‌شدم، بنده خدایی با ماشین به سمت من آمد و من هم با لبخند گفتم چه کار می‌کنید. بی‌توجه به من، چندبار ماشین را عقب و جلو کرد و روی ماشین افتادم

و 30-20 متر آن‌طرف‌تر افتادم.»

این طلبه درمورد حرف‌هایی که درخصوص ‌انگیزه‌های جوان ضارب گفت : اولش که می‌گفت حاج آقا خودش وسط خیابان بود (با خنده) و بعد دادستان گفت اگر همکاری کنید، کمک می‌کنم و او هم گفت قصدی نداشته و شیطنتی بود که ناشی از فضای مسموم تبلیغی بوده است. از حرف‌های او

این‌طور استنباط کردم که ذهن او نسبت به طلبه‌ها و روحانیت بد شده است. ظاهرا جویای کار بوده اما کارش درست نشده است. خودش می‌گفت من را نخواستند و یک ریشو را برای کار قبول کردند. اینها را ‌گفت و از تصمیمی که در یک لحظه گرفته بود هم پشیمان بود.»

قرقچی با اشاره به دیدارش با پدر آن ضارب هم گفت: «پدر همین جوان به من گفت ما مسلمان هستیم و اتفاقا در خانواده خود طلبه داریم. اما سوالم این است که چه شد که این بنده خدا این کار را کرد.

فکر می‌کنم این آدم هیچ ملجایی برای خودش در قرائت‌های حال حاضر نمی‌بیند. هیچ جایی را برای خودش ندارد که صدایش شنیده شود. باید دست به عملی می‌زد که صدا، فکر و ایده او شنیده می‌شد. فکر او چیست؟

می‌گوید وقتی خواستم استخدام شوم، کسی من را آدم حساب نکرد اما کسی که ریش داشت و یقه‌اش بسته بود را به کار گرفتند. می‌گفت من هم فنی بودم و مهارت داشتم اما من را ندیدند. وقتی فریاد سکوت او شنیده نمی‌شود، مجبور است پای خود را روی پدال گاز فشار دهد و من طلبه

را زیر بگیرد تا صدای فریادش به گوش همه برسد. واضح است که دشمن به دنبال تفرقه است و می‌خواهد بین مردم فاصله بیندازد اما ما چه کردیم؟ باید تلاش کنیم این فاصله‌ها کم شود و صداها شنیده شود و مجال گفت‌وگو باز شود....»

 

منبع: اعتماد انلاین


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : احمد حیدری
تاریخ : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1402
توضیحات مدیر مترو درباره نصب پرده بین واگن زنان و مردان

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو و حومه درباره نقد به طرح درهای جداکننده در قطار پاسخ داد و گفت: نصب درهای حائل برای ممانعت از ورود آقایان به واگن بانوان، با طرح‌های مناسبتی، فرهنگی و تبلیغاتی پوشیده شده که این طرح‌ها با توجه به شرایط قابل

تغییر است.

مسعود درستی با بیان اینکه نصب درهای حائل از اسفند سال گذشته آغاز شده، اظهار داشت: نصب این درها غیر از خط یک مترو، در سایر خطوط مترو اجرا شده و تا چند هفته آینده در تمامی قطارها نصب خواهد شد. طرح‌هایی که روی آنها قرار دارد قابل تغییر است و با توجه به شرایط،

طرح‌های فرهنگی و تبلیغاتی بر روی آنها نصب خواهد شد.

وی تصریح کرد: نصب درهای حائل شیشه‌ای با توجه به حجم بالای تماس‌های مردمی با این شرکت و درخواست‌ها و انتقادات در مورد ممانعت از ورود آقایان به واگن بانوان اجرایی شد.

درستی گفت: ۴۰ درصد تماس‌های مردمی درباره این موضوع بود و این درخواست در رتبه اول فراوانی اعتراضات مردمی قرار داشت، در همین راستا سال گذشته در شیشه‌ای جدا کننده را در یکی از قطارها نصب کردیم تا کاملا ورود آقایان از داخل قطارها را مسدود کنیم که بانوان در واگن های

مخصوص به خودشان احساس آرامش و آسایش بیشتری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه افزود: با توجه به بازخوردهای خوبی که این نمونه آزمایشی داشت به مرور در سایر قطارها نیز این طرح اجرایی شد.

درستی با بیان اینکه به نظر می‌رسد طرح نصب شده روی این موانع شیشه‌ای خیلی مورد توجه مسافران قرار نگرفته و با نقدهایی روبرو شده، گفت: این موانع شیشه‌ای است و همکاران ما برای اینکه تنوع و حال و هوای بهاری به آن بدهند یک طرح و استیکر گلدار روی شیشه نصب کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه تصریح کرد: هدف اصلی از نصب موانع شیشه‌ای جلوگیری از ورود آقایان به واگن‌های ویژه بانوان است و طرحی که روی شیشه نصب می‌شود، متغیر است.

وی خاطرنشان کرد: اگر اجرای طرح گل بازخورد خوبی در بین مردم نداشته، اصراری روی آن نداریم و طرح تغییر خواهد کرد زیرا این طرح‌ها موقتی است و طی سال با طرح‌های تبلیغاتی و فرهنگی مختلف با توجه به شرایط تغییر می‌کند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با تاکید بر اینکه واگن‌های مخصوص برای تکریم و به خواست بانوان تعیین شده است، گفت: برای محقق شدن این خواسته بانوان ما از نظر فرهنگی و اعتقادی نیاز به همراهی آقایان داریم.

 

منبع: خبر انلاین


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : احمد حیدری
تاریخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1402
داغ‌ترین بحث فوتبال ایران معمای پیچیده برای مثلث قهرمانی سهمیه آسیایی استقلال به چه تیمی خواهد رسید

با حذف قطعی استقلال و احتمالی پرسپولیس تکلیف سهمیه آنها چه خواهد شد؟

ایمان گودرزی؛ با اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC سهمیه لیگ قهرمانان آسیای فصل آینده ایران سه به علاوه یک اعلام شده است. به این صورت که نمایندگان ایران سه سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف در این رقابت‌ها خواهند داشت.

سه سهمیه مستقیم ایران شامل قهرمان لیگ فصل 1401 – 1400، قهرمان جام حذفی فصل 1401 – 1400 و قهرمان لیگ 1402 – 1401 خواهد بود و سهمیه پلی‌آف ایران قهرمان جام حذفی 1402 – 1401 است. اما نکته جالب توجه در مورد لیگ ایران این است که با وجود مشخص بودن سهمیه

و حتی پایان لیگ فصل گذشته هنوز نمی‌توان اسم تیمی را از سهمیه‌های فصل گذشته برای رفتن به آسیا به صورت قطعی مشخص کرد.

قهرمان‌های دو جام لیگ برتر و جام حذفی فصل گذشته استقلال تهران و نساجی قائمشهر بودند، استقلال به دلیل عدم دریافت مجوز حرفه‌ای به صورت قطعی از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیای فصل بعد حذف شده است ولی قائمشهری‌ها می‌توانند با دریافت مجوز حرفه‌ای به صورت

مستقیم در این رقابت‌ها حضور پیدا کنند.

در مورد شرایط این فصل در بین سه مدعی اصلی لیگ قهرمانان آسیا از بین سپاهان، استقلال و پرسپولیس، یکی به صورت مستقیم به لیگ قهرمانان خواهد رفت که قطعاً آن تیم استقلال نیست. از طرفی زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که شاید پرسپولیسی‌ها هم در دریافت مجوز حرفه‌ای

ناکام بمانند و آنها نیز به سرنوشت استقلال و حذف از لیگ قهرمانان آسیا دچار شوند، گفته می‌شود سرخپوشان در زمینه تأییدیه زیرساخت‌های باشگاه ممکن است دچار مشکل شوند و همین مسأله شاید گریبان آنها را برای دریافت مجوز بگیرد.

قهرمان جام حذفی امسال نیز با توجه به قوانین تعیین شده توسط فیفا باید شانسش را برای رسیدن به لیگ قهرمانان آسیا در پلی‌آف این رقابت‌‍‌ها امتحان کند که صحبت کردن در مورد قهرمان خیلی زود است. اما این نکته اینجا هم صدق خواهد کرد که استقلال در صورت قهرمانی باز هم

جایی در آسیا نخواهد داشت.

حالا سؤالی که پیش می‌آید این است که سهمیه آسیا تیم‌های حذف شده‌ لیگ ایران که موفق به دریافت مجوز حرفه‌ای نشده‌اند چه می‌شود؟

در این زمینه و برای مشخص شدن تکلیف سهمیه تیم‌هایی که موفق به کسب مجوز حرفه‌ای نشدند با سهیل مهدی رئیس سازمان لیگ همکلام شدیم و مهدی در مورد این سهمیه‌ها گفت: «طبق مصوبه فدراسیون فوتبال هر باشگاهی که موفق به کسب مجوز حرفه‌ای نشود جایش را به

تیم‌های واجد شرایط نیمه بالای جدول لیگ این فصل (1402 – 1401) می‌دهد و این روند تا رده هشتم و تیم‌هایی که مجوز حرفه‌ای را دریافت کرده‌اند ادامه خواهد داشت.»

مثلاً قهرمان فصل گذشته که استقلال بود و نتوانست مجوز حرفه‌ای را کسب کند، بعد از حذف از آسیا جایش را به تیم دوم لیگ این فصل خواهد داد، در صورتی که تیم دوم خود استقلال یا هر تیمی باشد که مجوز حرفه‌ای نداشته باشد شرایط تیم رتبه بعدی بررسی می‌شود و این روند تا تیم

هشتم ادامه خواهد داشت تا یک تیم برای رقابت لیگ قهرمانان آسیا معرفی شود.

در مورد قهرمان جام حذفی این فصل نیز همین روش پیگیری خواهد شد، مثلاً اگر قهرمان جام حذفی استقلال و یا هر تیمی که مجوز حرفه‌ای ندارد، باشد برای تعیین سهمیه پلی‌آف به جدول لیگ رجوع خواهد شد و تیم واجد شرایط نیمه بالای جدول به پلی‌آف این رقابت‌ها راه خواهد یافت.

 

 

منبع: خبر انلاین


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : احمد حیدری
تاریخ : یک شنبه 10 ارديبهشت 1402
ثبت سفارش کتاب‌های درسی از امروز آغاز می‌شود

 ثبت سفارش اینترنتی کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۲ از امروز ۹ اردیبهشت آغاز می‌شود.

ثبت سفارش کتاب‌های درسی برای پایه‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم ابتدایی؛ پایه‌های هشتم و نهم متوسطه اول و یازدهم و دوازدهم متوسطه دوم از امروز شنبه 9 اردیبهشت از طریق سامانه irtextbook.ir آغاز می‌شود و تا 26 خرداد

ادامه دارد.

ثبت سفارش کتاب‌های درسی برای پایه‌های ورودی یعنی اول دبستان، هفتم و دهم از پنجم تیرماه آغاز می‌شود همچنین فرصت ویرایش سفارش ثبت‌شده از 18 تیر آغاز می‌شود و تا 18 شهریور ادامه دارد.

میانگین افزایش قیمت کتاب‌های درسی نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد است. حداکثر افزایش قیمت در دوره ابتدایی 16 هزار تومان، متوسطه اول 31 هزار تومان و متوسطه دوم به‌جز فنی و حرفه‌ای 32 هزار تومان است و نسبت به سال گذشته هر کتاب 2 هزار تومان افزایش قیمت

داشته است.

 

خانواده‌ها باید هزینه کتاب‌‌های درسی را به‌صورت اینترنتی و از طریق سامانه واریز کنند.

قیمت کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی 1403 ـ 1402 بدین شرح است:

دوره ابتدایی

پایه اول ابتدایی: 47 هزار تومان. افزایش قیمت نسبت به سال گذشته 11 هزار تومان. درصد افزایش: 1.31 درصد

پایه دوم ابتدایی: 52 هزار تومان. افزایش قیمت نسبت به سال گذشته 12 هزار و 500 تومان. درصد افزایش: 1.32

پایه سوم ابتدایی: 58 هزار تومان. افزایش قیمت نسبت به سال گذشته 13 هزار و 500 تومان. درصد افزایش: 1.30

پایه چهارم ابتدایی: 58 هزار تومان. افزایش قیمت نسبت به سال گذشته 13 هزار و 500 تومان. درصد افزایش: 1.30

پایه پنجم ابتدایی: 58 هزار تومان. افزایش قیمت نسبت به سال گذشته 13 هزار و 500 تومان. درصد افزایش: 1.30

پایه ششم ابتدایی: 69 هزار تومان. افزایش قیمت نسبت به سال گذشته 16 هزار تومان. درصد افزایش: 1.30

دوره متوسطه اول

پایه هفتم (دختران): 116 هزار تومان. افزایش قیمت نسبت به سال گذشته 26 هزار و 500 تومان. درصد افزایش: 1.30

پایه هفتم (پسران): 114 هزار تومان. افزایش قیمت نسبت به سال گذشته 26 هزار و 500 تومان. درصد افزایش: 1.30

پایه هشتم (دختران): 98 هزار تومان. افزایش قیمت نسبت به سال گذشته 23 هزار تومان. درصد افزایش: 1.31

پایه هشتم (پسران): 100 هزار تومان. افزایش قیمت نسبت به سال گذشته 23 هزار و 500 تومان. درصد افزایش: 1.31

پایه نهم: 104 هزار تومان. افزایش قیمت نسبت به سال گذشته 24 هزار و 500 تومان. درصد افزایش: 1.31

دوره متوسطه دوم

پایه دهم تجربی: 131 هزار تومان. افزایش قیمت نسبت به سال گذشته 31 هزار  تومان. درصد افزایش: 1.31

پایه دهم ریاضی: 132 هزار تومان. افزایش قیمت نسبت به سال گذشته 31 هزار تومان. درصد افزایش: 1.31

پایه دهم انسانی: 124 هزار تومان. افزایش قیمت نسبت به سال گذشته 29 هزار و 500 تومان. درصد افزایش: 1.31

پایه یازدهم تجربی: 134 هزار تومان. افزایش قیمت نسبت به سال گذشته 32 هزار  تومان. درصد افزایش: 1.31

پایه یازدهم ریاضی: 140 هزار تومان. افزایش قیمت نسبت به سال گذشته 32 هزار و 500 تومان. درصد افزایش: 1.30

پایه یازدهم انسانی: 122 هزار تومان. افزایش قیمت نسبت به سال گذشته 29 هزار  تومان. درصد افزایش: 1.31

پایه دوازدهم تجربی: 102 هزار تومان. افزایش قیمت نسبت به سال گذشته 24 هزار  تومان. درصد افزایش: 1.31

پایه دوازدهم ریاضی: 108 هزار تومان. افزایش قیمت نسبت به سال گذشته 25 هزار تومان. درصد افزایش: 1.30

پایه دوازدهم انسانی: 110 هزار تومان. افزایش قیمت نسبت به سال گذشته 26 هزار تومان. درصد افزایش: 1.31.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : احمد حیدری
تاریخ : شنبه 9 ارديبهشت 1402
بلاتکلیفی اقتصاد و کوبیدن بر طبل حجاب در کشور آیا بحران سازی در حوزه حجاب برای فراموشی ناکارآمدی دو

برخی مسئولان در کشور بدون توجه به نقش سرمایه اجتماعی، برای بهبود وضع معیشت مردم، سیاست‌های مبتنی بر کاربرد زور را در حوزه های اجتماعی و فرهنگی، تجویز می‌کنند که پی‌آمد آن، زوال سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی و ایجاد دو قطبی

میان مردم با مردم یا مردم با دولت در کشور است.

رسول سلیمی: از سال ١٣٩٢ و با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، اقتصاد و معیشت مردم به اولویت کشور تبدیل شد. راهبرد روحانی برای حل مشکلات معیشتی مردم، رفع موانع رشد اقتصاد کشور بود و کلید حل مسئله را در سیاست خارجی و تنش زدایی از روابط

داخلی و به‌ویژه روابط خارجی برای رفع تحریم‌ها ارزیابی کرد.

آن زمان تفکر مدیرانی در کشور حاکم بود که اعتقاد داشتند به اتکا درآمدهای نفتی می‌توان ایدئولوژی سیاسی را در منازعه با اروپا و آمریکا پیش برد و مردم توان تحمل تحریم‌ها را خواهند داشت.

این تفکر خواهان پاره شدن قطعنامه دان‌ها بود و نتیجه این سیاست علاوه بر برباد رفتن سرمایه‌های کشور و تولید فساد، تحمیل شش قطعنامه سازمان ملل علیه ایران بود.برجام، راهبردی علیه این تفکر برای رفع تحریم‌ها بود و در فاصله سال‌های ١٣٩۵ تا ١٣٩٧، رشد اقتصادی دو رقمی را

برای کشور به ارمغان آورد. بعد از سال ۱۳۹۷ و خروج ترامپ از برجام، متغیرهای اقتصادی کشور تحت تاثیر تحریم‌های هوشمند آمریکا، اقتصاد ایران را به جنگ اقتصادی گره زد که تا امروز پی‌آمدهای ویران کننده آن بر سفره مردم، آشکار است.

در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، مسئله کشور، به‌ویژه معیشت مردم در همه حوزه‌های خدماتی و تولیدی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بود و مسیر حل این مسئله، دیپلماسی مبتنی بر گفت‌وگو شناخته شد. در این دو دولت، اجازه داده نشد سیاست‌گذاری در حوزه‌های دیگر

داخلی، تاثیر منفی بر حوزه‌های اقتصاد و دیپلماسی خارجی که اولویت کشور شناخته شدند، داشته باشد. در دولت روحانی به‌جز در جریان حمله به سفارت عربستان، تندروها کنترل شدند، داعش نابود شد،آزادی مطبوعات و گسترش اینترنت راهبرد دولت شد، بحران موسسات اعتباری حل

و منافع هسته‌ای، نظامی و منطقه ای ایران، تا برآمدن دیوانه‌ای چون ترامپ، تضمین شد.

با روی کار آمدن نمایندگان مجلس یازدهم در سال ۱۳۹۹، اگرچه اولویت آن‌ها اقتصاد و معیشت مردم قرار گرفت و این نمایندگان حتی در بیانیه انتخاباتی حمایت از ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۰، همزمان با رئیسی، بر اولویت معیشت و اقتصاد تاکید کردند، اما در عمل رویکرد انتقادی و نظارت

آهنینی بر دولت روحانی داشتند و با تصویب قانون به اصطلاح "اقدام راهبردی علیه تحریم‌ها"، مانع از به نتیجه رسیدن مذاکرات وین۶ و امتیازات آن از جمله خروج سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا، شدند.

هم مجلس و هم دولت دست کم در سال ۱۴۰۰، طرح ها و لوایحی را سیاست‌گذاری کردند که حرکت کلی آن بر ریل اقتصاد و معیشت بود. اما با بهبود برخی شاخص‌های اقتصادی، گروهی از نمایندگان در مجلس که در وابستگی به «جبهه پایداری» هستند و گروهی دیگر از وزرای دولت رئیسی

در وزارتخانه‌های کشور و ارتباطات، سیاست‌های اجتماعی و فرهنگی را دنبال کردند که نتیجه آن فیلترینگ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و سخت‌گیری گشت ارشاد در حوزه حجاب بود.

این سیاست‌ها که هدایت گر اصلی آن، هسته اقلیت جبهه پایداری در مجلس بودند، تبعیت و اطاعت دولتی‌ها را بدون توجه به‌نتایج ویران کننده سیاست‌ها بر سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی، به‌دنبال داشت. متأثر از سیاست‌گذاری خارج از دایره عقلانیت و بدون توجه به سنجش

اولویت‌های اساسی ایران در شرایط تحریم، کشور به مدت هشت ماه در بحرانی خودپدید فرو رفت.

دشمن خارجی با بهره‌برداری از ضعف سیاست‌گذاری در حوزه فرهنگ و اجتماع با کارفرمایی تندروها، سرمایه اجتماعی لازم برای اجرای سیاست‌های اقتصادی را به نازل‌ترین سطح ممکن رساند.

مردم در شرایط فشارهای ذهنی و روحی، در سیاست‌های اقتصادی مشارکت کمتری داشتند، سیاست کمپین خروج پول از بانک‌ها به راه افتاد و مقاومت‌های مدنی که نتیجه کاربرد زور از سوی مسئولان فرهنگی کشور بود، به تشدید نقدینگی دامن زد.

در این شرایط و با آغاز اعتراضات بعداز فوت مهسا امینی، تندروها به گوشه‌ای خزیدند و هیچ کدام از سیاستگذاران، مدیران و کارفرمایان تندرو در مجلس، دولت و نهادهای امنیتی، مسئولیت کاربرد زور و ایجاد سازوکارهای فشار اجتماعی و فرهنگی به مردم در تابستان ۱۴۰۱، را گردن نگرفتند.

در شرایط مسئولیت گریزی مسئولان فرهنگی کشور در ستاد امر به‌معروف و نهی از منکر و نمایندگان جبهه پایداری در اوایل اعتراضات بعداز فوت مهسا امینی، اولویت کشور از اقتصاد به امنیت تغییر کرد و نهادهای امنیتی، هزینه تندروی تندروها و ناتوانی مسئولان فرهنگی کشور را برای

بازگشت کشور به آرامش، به دوش کشیدند.

اعتراضات هشت ماهه در شرایطی صورت گرفته بود که تابستان سال ۱۴۰۱، فشارهای ذهنی به مردم، مسئله سازی‌های بیهوده در افکارعمومی، معیشت و اقتصاد از اولویت کشور خارج کرد و تلاش برای بهبود وضعیت حجاب، اشتباه ماموران گشت ارشاد را افزایش داد و در نهایت به فوت

مهسا امینی منجر شد.

حالا و در شرایطی که اولویت کشور از سوی مسئولان عالی نظام، اقتصاد و رشد تولید و کاهش تورم ارزیابی شده، مجددا همان گروه تندرو در مجلس و دولت، با هدایت اعضای جبهه پایداری، دست به‌کار شدند و سیاست‌های سرمایه‌سوز فرهنگی و اجتماعی را با تمرکز به‌حجاب، آغاز کردند.

سیاست‌هایی که از هم اکنون جامعه ایرانی را قطب‌بندی کرده و التهاب در افکارعمومی به پی‌آمد منفی سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است.

این در حالی‌است که با افزایش قیمت کالاهای اساسی، قیمت خودرو و مسکن، اولویت کشور در شرایط فعلی، حل مشکلات معیشتی است. مسائلی که حل آن نیازمند سرمایه اجتماعی بوده و هرگونه شلوغ‌کاری در کشور به‌بهانه اجرای سیاست‌های فرهنگی در حوزه حجاب، سیاست‌های

دولت را متاثر از بسیج مردم علیه حاکمیت، ‌به‌شکست خواهد کشاند. موضوعی که به‌نظر می‌رسد برخی مدیران نسبت به آن درک درستی ندارند و کشور را با اقدامات غیر عقلانی، در مسیر تحمیل هزینه به‌مردم و کشور قرار می‌دهند.

بااین‌همه یک موضوع دیگر نیز از نگاه افکار عمومی پنهان نمانده است، در شرایطی که کشور در اوج بحران اقتصادی به‌سر می‌برد کوبیدن بر طبل حجاب و بی‌حجابی، زمینه‌ای است برای فراموشی مردم از نان روزمره و قیمت آن، موضوعی که برای بدنه جوان و سالمند کشور امری فراموش

نشدنی است. آنان به‌درستی آگاهند که تغییرات تیم اقتصادی، در اوج بحران اقتصادی دارد انجام می‌شود، از این رو ایجاد بحران موازی در حوزه حجاب، می‌تواند فشارها را از روی دوش دولت در حوزه اقتصادی کاهش داده و به سمت حاکمیت سیاسی ببرد.

 

 

منبع: خبر انلاین


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : احمد حیدری
تاریخ : دو شنبه 4 ارديبهشت 1402